Suurien tuntureiden voimaa

19.08.2020 | Jonna Saari

Tuuleta ajatukset erämaan tuuliin Palkaskeron kierroksella.

Pallaksella suurien tuntureiden voima ja rauha ovat saavutettavissa muutamalla askeleella. Palkaskeron kierroksella upeat maisemat alkavat heti. Reitin alkupuoliskolla kuljetaan poroaidan vierestä kurun myötäisesti kohti keron huippua. Huipulla näköalat ovat uskomattoman hienot esteettä kaikkiin ilmansuuntiin, ja ne vain jatkuvat kun laskeudutaan takaisin alas. Järkälemäisissä tuntureissa on taikaa – pakkaa reppuun eväät ja vettä, sujauta hyvät vaelluskengät jalkaan ja antaudu taian vietäväksi. Tällä seitsemän kilometrin kierroksella mieli irrottautuu arkihuolista täysin.

Reitti
Noin 7 kilometriä pitkä, paikoin vaativa rengasreitti Muoniossa Pallastuntureilla. Reitti alkaa Pallastunturin luontokeskuksen ja hotellin välistä ja on viitoitettu. Kesto noin 3 tuntia.

Perille
Etelästä tultaessa ajetaan Levin ohitse ja jatketaan Muoniontietä Muonion suuntaan. Rauhalassa 30 km Levin jälkeen käännytään oikealle Jerisjärventielle. Tie jatkuu 10 km, kunnes T-risteyksestä käännytään jälleen oikealle Pallaksentielle. Tätä tietä jatketaan 7 km, kunnes lopulta käännytään Pallastunturintielle vasemmalle. Tie päättyy luontokeskuksen ja hotellin pihaan reilun 5 km päässä. Opasteet perille alkavat jo Muoniontieltä. Perillä on tilava P-alue.

Reittimerkinnät
Polku on merkitty puutolpin maastoon.

Palvelut
Itse reitillä ei ole palveluita, mutta reitti alkaa luontokeskukselta ja reitin loppupuolella on kota vain 0,1 km piston päässä.

Nähtävyydet
Palkaskeron kierroksen varrella sivutaan poroaitaa, joka on mielenkiintoinen näkymys etenkin poronhoitoa sen suuremmin tuntemattomalle. Katso vaikkapa netistä video poroerotuksista ennen retkeä, niin aidan merkitys avautuu paremmin! Palkaskeron huipulta on henkeäsalpaava 360-näköala, ja tässä kannattaa istahtaa kivelle nauttimaan hetivalmiit herkut. Reitin viimeinen 0,5 km osuus kuljetaan esteetöntä Orava Avenueta pitkin – pronssiset oravapatsaat ilmentävät luomakunnan ykseyttä.

Tutkaile Pallasjärveä kiikareilla
Pallasjärvi on retkeilijän ja kalastajan paratiisi, ja kuuluisa mm. Punainenhiekka-rannastaan. Ota kiikarit matkaan kun nouset Palkaskerolle, ja tutkaile huipulta käsin kaakossa näkyvää Pallasjärveä. Näet mm. Pallaslompolon ja huomaat, että järvellä on Punaisenhiekan lisäksi muitakin hiekkarantoja.