Suomi tarvitsee sähköpyörää

09.06.2025 | Panu Könönen

Suhtauduin nuivasti sähköpyöriin aina viime lokakuuhun asti, kirjoittaa Latu&Polku-lehden päätoimittajan Panu Könönen

Suhtauduin nuivasti sähköpyöriin aina viime lokakuuhun asti, jolloin autoni vaihdelaatikko teki tenän. Möin peltilehmän pois ja ostin tilalle sähköavusteisen tavarapyörän.

Paras päätös ikinä.

Lapsen kuskaukset harrastuksiin, kauppareissut ja työmatkat ovat koko talven sujuneet leppoisasti – ilman hikeä ja yletöntä vaivaa. Kilometrejäkin kertyi yli 1 200, vaikka asun ja elän Helsingin kantakaupungissa.

Työsuhdepyörän verovapaus pitää säilyttää.

Miksi en vaihtanut jo aiemmin sähköön? Sitä olen pohtinut usein. Tärkein syy lienee se, että olen ajatellut pyöräilyä ensisijaisesti liikuntana – ja liikunnanhan pitää olla rasittavaa.

Sähköavusteisuus on kuitenkin muuttanut pyöräilyn kuntoilusta liikkumismuodoksi. Kyllä sähköpyörälläkin hien saa pintaan, mutta se ei ole enää työmatkapyöräilyn pakollinen sivutuote.

Myös hinnalla on ollut merkitystä, ovathan sähköpyörät turkasen kalliita (toki autoihin verrattuna ihanan halpoja).

En ole tietysti yksin sähköpyöräinnostukseni kanssa. Kauppa on käynyt viime vuodet kuumana.

Tärkein syy ilmiön runsastumiseen on ollut työsuhdepyöräetu, jonka verovapaus 1 200 euroon asti vuodessa on mahdollistanut kalliimpienkin pyörien oston keskituloisille.

Vuodesta 2021 alkaen työsuhdepyöräetua on hyödyntänyt noin 100 000 suomalaista.

Puoliväliriihestä kuului kuitenkin kummia! Työsuhdepyörän veroetu on hallituksen esityksestä poistumassa vuodenvaihteessa.

Esitystä ei voi pitää millään muotoa perusteltuna. Valtio tavoittelee edun poistolla 35 miljoonan euron säästöjä, mutta pelkkä työsuhdepyörien arvonlisävero tuottaa valtiolle noin 60 miljoonaa. 

Pahimmassa tapauksessa pyöräkauppa hyytyy täysin ja säästö jää saamatta. Puhumattakaan menetetyistä työpaikoista ja mahdollisista konkursseista.

Toki verotuksen soisi olla yksinkertaista, eikä kikkailua, mutta erilaisilla veroeduilla voidaan houkutella ihmisiä parempaan elämään. Ja pyöräily on juuri sitä. Kasvava kunto, lisää terveitä päiviä ja ilmastokin kiittää.

Työsuhdepyörän verovapaus pitää säilyttää. Suomalaisten hyvinvointia lisäävä säästökeino olisi palauttaa bensa- ja olutverot edellisen hallituskauden tasolle.

Kirjoittaja on Latu&Polku-lehden päätoimittaja ja Suomen Ladun va. toiminnanjohtaja.

P.S. Suomen Ladun henkilöstöllä ei ole työsuhdepyöräetua, joten allekirjoittaneella ei ole “omaa pyörää ojassa”.

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

LIITY JÄSENEKSI, SAAT LEHDEN

Latu&Polku on Suomen Ladun jäsenlehti ja levikiltään Suomen suurin ulkoilun harrastelehti. Me julkaisemme tarinoita ulkoilmaelämästä, jotta sinä voisit löytää ulkoilusta, retkeilyistä ja liikunnasta elämääsi enemmän sisältöä. Liity jäseneksi, niin saat Latu&Polku-printtilehden kotiisi neljää kertaa vuodessa sekä lukuoikeuden verkkolehteen ja näköislehtiarkistoon.

Liity nyt

Luitko jo nämä jutut?