Sähköä pyöriin

13.06.2018 13:41 | Sauli Herva

Kevyitä sähkökäyttöisiä ajoneuvoja (LEV, Light Electric Vehicle) putkahtelee nyt markkinoille – ja vilkkaalla tahdilla.

Sähköavusteisuuden suosio myös erilaisissa polkupyörissä on kasvanut parina viime vuonna räjähdysmäisesti, jopa siinä määrin, että enää ei ole aina selvää, miten polkupyörä tarkkaan ottaen määritellään. Sähköpyörällä voi löytää niin ulkoiluun, liikuntaan kuin tavoitteellisen harjoitteluunkin kokonaan uusia ulottuvuuksia.

Suomen tieliikennelain mukaan sellainen sähköavusteinen polkupyörä, jonka moottori ei kytkeydy pois päältä yli 25 km/h nopeuksissa luokitellaan ajoneuvoksi. Maantieliikenteeseen kevyt sähköavusteinen ajoneuvo voidaan hyväksyä vain, mikäli se on rekisteröity ja asianmukaisesti liikennevakuutettu.

Tuleeko sähköpyöräillessä edes hiki? Kuvan KTM Speed Pedelec -pyörää testattiin pyöräilemällä täysillä kierroksilla Muonion Särkitunturin huipulle. Tehopakkauksella pääsee peräti 45 km/h, mutta sähköavusteisuudesta ja kovista tehoista huolimatta vaaditaan myös hyvää kuntoa, jotta huippunopeuteen pääsee. Hiki tulee myös kassalla, sillä hintaa pyörällä on yli 5 000 euroa.

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

LIITY JÄSENEKSI, SAAT LEHDEN

Latu&Polku on Suomen Ladun jäsenlehti ja levikiltään Suomen suurin ulkoilun harrastelehti. Me julkaisemme tarinoita ulkoilmaelämästä, jotta sinä voisit löytää ulkoilusta, retkeilyistä ja liikunnasta elämääsi enemmän sisältöä. Liity jäseneksi, niin saat Latu&Polku-printtilehden kotiisi neljää kertaa vuodessa sekä lukuoikeuden verkkolehteen ja näköislehtiarkistoon.

Liity nyt

Luitko jo nämä jutut?