Rullasuksien lyhyt oppimäärä

13.06.2018 13:41 | Tapani Leppänen

Rullahiihto on pieni laji, mutta valikoimaa riittää.

Rullasuksen valinta lähtee hiihtotavasta. Jos aiot hankkia vain yhden parin, luistelusuksilla voit hiihtää myös perinteisen tasatyöntöä. Kahden suksen liu’ussa ne eivät ole yhtä vakaat kuin perinteisen sukset, mutta tasatyöntöharjoitukset onnistuvat kyllä.

Alumiinirunkoinen suksi on edullisempi.

Startin Skating 71 -suksesta (189 €) on myynnissä myös kombimalli. Käytännössä se on sama kilpahiihtäjienkin suosima luistelusuksi, jonka takapyörässä on perinteisen suksista tuttu pitolaakeri. Vapaan hiihdossa siitä ei ole mitään haittaa, mutta perinteisen harjoittelussa se mahdollistaa myös yksipotkuisen tasatyönnön.

Vuorohiihto onkin astetta monimutkaisempi juttu, sillä siinä on omat haasteensa perinteisenkin suksilla. Rullasuksien tarjoama 100 % pito poikkeaa talven vastaavasta siksi paljon, että se on omiaan altistamaan tekniikkavirheille. Kun pito on varma, potku suuntautuu helposti taakse. Tämän vuoksi vuorohiihto näyttelee vähäistä roolia kilpahiihtäjienkin kesäharjoittelussa.

Vaikka perinteisen rullasukset ovat yleensä hieman pidempiä kuin luistelusukset, yhden suksen liuku poikkeaa melkoisesti latusuksista. Viiksisukseksi kutsuttu Marwe Classic 800 XC (430 €) on markkinoiden suuntavakaimpia. Kärjessä oleva lisäpyörä kasvattaa akselivälin 80 senttimetriin.

Tälläkin ratkaisulla on saatu rakennettua Universal-malli, joka toimii ilman lisäpyörää luistelusuksena.

Rullasuksen runkomateriaali on joko kevytmetallia tai komposiittia.

Alumiinirunkoinen suksi on edullisempi. Lisäksi se on jäykempi, mikä tuo omat etunsa erityisesti luisteluhiihtoon. Samalla suksen rakenteesta tulee yksinkertaisempi. Kuten Startin suksesta näkee, pyörät voidaan kiinnittää suoraan alumiinisuksen runkoon.

Vähänkään huonommalla asfaltilla komposiittisuksen vaimennusominaisuudet nousevat arvoonsa. Tuntumakin on yleensä talvenomaisempi, erityisesti perinteisen hiihdossa.

Komposiittisuksi voidaan valmistaa samanlaisella kennorakenteella kuin cap-rakenteinen latusuksi. Esimerkiksi Marwen runko tulee Peltosen tehtaalta.

Jotkut hiilikuitusukset valetaan muottiin. Tällainen ontto profiili on kiertojäykempi ja löytyy esimerkiksi Swixin uudesta Triac Carbon Skate -suksesta (499 €).

Alumiinin ja hiilikuidun ero on vähän sama kuin polkupyörän rungossa. Hiilikuitu on kevyempi ja se joustaa.

Rullahiihto on pääasiassa asfalttiteiden harrastus. Luistelusuksilla niiden ulkopuolelle ei ole mitään asiaa, mutta riittävän leveillä perinteisen rullilla voi uskaltautua myös kivituhkalle. Esimerkiksi Helsingin keskuspuiston kovaksi tallatuilla ulkoiluteillä siihen on erinomaiset ja täysin muusta Suomesta poikkeavat olosuhteet.

Swenor Finstep (299 €) on päällystämättömien ja huonosti päällystettyjen teiden kuningas. Leveällä renkaalla varustettu puurunkoinen suksi kulkee vakaasti ja suodattaa epätasaisesta alustasta johtuvat tärinät.

Maastokäyttöön on olemassa myös muutamia ilmatäytteisillä renkailla varustettuja suksia. Yksi niistä on kotimainen Suksee pyöräsuksi (600 €). Isokokoiset renkaat vaativat voimakkaasti madalletun rungon, mutta tavalliseen rullasukseen verrattuna kokonaisuus on silti kiikkerä. Sukset soveltuvat lähinnä tasatyöntöön, mistä ne sitten selviytyvätkin ihan mallikkaasti ja olosuhteissa, joihin tavallisilla rullasuksilla ei olisi mitään asiaa. Suksi on painava, mutta sen vaimennus on omaa luokkaansa.

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

LIITY JÄSENEKSI, SAAT LEHDEN

Latu&Polku on Suomen Ladun jäsenlehti ja levikiltään Suomen suurin ulkoilun harrastelehti. Me julkaisemme tarinoita ulkoilmaelämästä, jotta sinä voisit löytää ulkoilusta, retkeilyistä ja liikunnasta elämääsi enemmän sisältöä. Liity jäseneksi, niin saat Latu&Polku-printtilehden kotiisi neljää kertaa vuodessa sekä lukuoikeuden verkkolehteen ja näköislehtiarkistoon.

Liity nyt

Luitko jo nämä jutut?