Kolme hyvää tyyppiä

07.09.2022 | Tapani Leppänen

Sanotaan, että ammattivarkaalle paraskin lukko on vain hidaste. Aika usein se kuitenkin riittää. Jos pyöräsi on lukittu paremmin kuin viereinen, se saa luultavasti jäädä rauhaan. Lujatekoisen lukon tekeminen ei ole vaikeaa, mutta suunnittelijoita työllistää se tosiasia, että lukkoa pitäisi pystyä kuljettamaan myös mukana. Käytännössä vaihtoehtoja on kolme: U-lukko, ketjulukko tai taittolukko. Kaikilla lukkotyypeillä on omat puolensa.

[01] U-lukko: Kryptonite Evolution Standard 

Karkaistusta teräksestä valmistettu U-lukko on lähes poikkeuksetta murtotestien ykkönen. Jos pyörä on lukittu ylhäältä rungosta, laadukkaan U-lukon murtaminen käsityökaluilla on lähes tekemätön paikka.

Miinuspuolena mainitaan yleensä paino. Vertailu kuitenkin ontuu, jos haetaan vastaavaa turvatasoa. Mitä vahvempi lukko, sitä enemmän se painaa lukkotyypistä riippumatta.

Kryptoniten Evolution-sarjaan kuuluu eri kokoisia ja painoisia malleja. U-lukon painoon voi vaikuttaa valitsemalla pienemmän kaaren, mutta metallin lisäksi on syytä punnita myös lukon käytettävyyttä.

Kuvassa oleva Evolution Standard (1590 g) täyttää Kryptoniten omalla asteikolla turvaluokituksen 8/10. Kysymyksessä on jo varsin järeä, 14 mm erikoisteräksestä valmistettu lukko, jonka sisämitta (10,2 x 22,9 cm) riittää hyvin esimerkiksi valaisinpylvään ympärille.

Kaaren ulottuvuus on yksi U-lukon rajoituksista, mutta ahtaista mitoista voi olla myös hyötyä. Mitä vähemmän kiinnityspisteen ja pyörän rungon väliin jää tyhjää tilaa, sitä vaikeampaa varkaan on käyttää työkaluja.

U-lukon koolla on merkitystä myös silloin kun sitä ei käytetä. Lukko vie kuljetuksessa saman verran tilaa kuin käytössä. Kryptoniten mukana tulee teline, jonka voi asentaa, mikäli pyörän runkokolmiossa on riittävästi tilaa.

Muussa tapauksessa lukon kuljettaminen vaatii pyörälaukkua tai reppua.
 

[02] Taittolukko: Abus Bordo 6000 

Abus tunnetaan taittolukon kehittäjänä. Siksi Bordo.

Muitakin vaihtoehtoja on, sillä viime vuosina taittolukosta on tullut nopeimmin yleistyvä lukkotyyppi. Syy on yksinkertaisesti siinä, että pieneen tilaan taittuva lukko kulkee näppärästi mukana, usein omassa telineessään, mutta myös laukussa tai jopa taskussa.

Murtotesteissä useimmat taittolukot ovat parempaa keskitasoa. Kuvassa oleva, noin kilon painoinen Bordo 6000 on Abuksen myydyin malli. Sen suojaus on valmistajan omalla asteikolla luokassa 10/15, mutta erikoistyökaluja sen murtaminen joka tapauksessa vaatii. Järeämpiäkin löytyy. Saman mallisarjan Bordo 6500 (15/15) painaa 1700 grammaa.

Pakattavuuden ohella taittolukon etuihin kuuluu ulottuvuus. Bordon 90 cm pituus riittää paksuimmankin pylvään ympärille. Samaan nippuun voi lukita myös takarenkaan tai vaikka toisen pyörän.

Vakuuttavasti viimeistelty lukko kostuu kuudesta 5 mm vahvuisesta terästangosta, joiden kumipäällyste estää pyörää kolhiutumasta. Mukana oleva teline kiinnittyy pyörän runkoon tarranauhalla tai vieläkin paremmin vapaana oleviin pullotelineen ruuveihin.
 

[03] Ketjulukko: Hiplok Original 

Ketjulukolla, kuten muillakin lukkotyypeillä, on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Se on lukoista taipuisin ja ulottuvin, mutta riittävän vahvat kettingit tahtovat olla isoja ja painavia, hankalia kuljettaa.

Hiplok ratkaisee kuljetusongelman, sillä se puetaan vyötärölle. Vartalon ympärillä kaksi kiloa rautaa tuntuu kulkevan optimaalisessa paikassa. Huomaahan sen, mutta pyörän selässä lukon paino ei tunnu läheskään samalta kuin kävellessä.

Kahden kilon painoinen Hiplok Original on tehty 8 mm vahvasta kettingistä ja se suljetaan varsin kunnioitusta herättävällä, vyön solkeen upotetulla 12 mm paksuisella riippulukolla. Ketjun ympärillä oleva nylonpäällinen suojaa sekä pyörää että kuljettajaa. Sellainen ketjulukoissa yleensä on, mutta tämä on irrotettava ja pestävä.

Ketjun pituus on 85 cm, mikä riittää jo varsin joustavasti useimpiin tarpeisiin. Vartalon ympärillä lukko on auki, ja säätö tapahtuu tarrakiristyksellä. Pelivaraa on 71–122 cm vyötärölle.

Paksumpiakin ketjuja on, mutta rehellisyyden nimissä niitä on jo vaikea kuljettaa mukana. Sen sijaan puolta köykäisempi Hiplok Lite on paitsi mukavampi asuste, myös varsin pätevä lukko hieman matalamman riskitason tarpeisiin.

Parasta Hiplokissa on oikeastaan se, kuinka nopeasti se on käsillä aina tarpeen tullen. Parhaimmillaan se onkin arki- ja asiointipyöräilyssä.

Lukitse pyörä rungosta, aina kiinteään telineeseen tai tolppaan, mahdollisimman ylhäältä. Näin pitkäkyntinen ei pääse vääntämään lukkoa maata vasten. Mahdollisuuksien mukaan voit lukita myös takarenkaan ja eturenkaan tässä järjestyksessä.


Luitko jo nämä jutut?