Huomio!

07.09.2020 | Tapani Leppänen

Polkupyörän takavalosta tuli pakollinen varuste.

Kesällä voimaan astunut tieliikennelaki velvoittaa polkupyöräilijää käyttämään takavaloa hämärän ja pimeän aikaan. Suositeltavaa se on ollut tähänkin asti, mutta Liikenneturvan seurannan mukaan takavalo on ollut vain joka kuudennella pyöräilijällä. Vertailun vuoksi laissa jo aiemmin säädettyä etuvaloa käyttää joka toinen.

Siinä missä etuvalon on oltava valkoinen, takavalon tulee olla punainen. Tieliikenteessä valojen väristä voi päätellä ajoneuvon kulkusuunnan.

Koska takavalon tehtävä on tehdä pyöräilijä näkyväksi, lampulta ei vaadita samanlaisia tehoja kuin ajovaloilta. Riittävä valovirta vaihtelee parista kymmenestä noin sataan luumeniin.

Yksinkertaisimmillaan lain vaatima takavalo on nappiparistolla varustettu tuikku ja maksaa muutamia euroja. Toisaalta lamppua ei hankita lainsäätäjää varten, vaan oman turvallisuuden vuoksi.

Edullinen lamppu ajaa asiansa pyörätiellä, mutta aivan kuten etuvalojenkin kohdalla, pimeällä maantiellä tehoja tarvitaan enemmän – tai päivänvalossa. Tutkimusten mukaan huomiovalolla varustautunut pyöräilijä saa liikenteessä enemmän tilaa myös keskellä kirkasta päivää.
 

Riittävä valovirta vaihtelee parista kymmenestä noin sataan luumeniin.


Tehokkaammat valot ovat lähes poikkeuksetta ladattavia. Samassa paketissa tulevat akkuvalaisimen hyvät ja huonot puolet. Ne säästävät ympäristöä ja ennen pitkää hintansakin, mutta jatkuvassa lataamisessa on oma vaivansa.

Siinä missä pienitehoinen paristovalo voi kestää koko syksyn, akkuvalon varaus riittää jatkuvalla valoteholla enintään muutamaksi tunniksi. Toisaalta tehokkaampia valaisimia ei tarvitse aina polttaa täydellä teholla, jolloin valmiusaika kasvaa.

Kaupunkiliikenteessä huolettomin ratkaisu on kiinteästi asennettava dynamovalo. Sellaisen voi asentaa, jos polkupyörässä on nykyaikainen napadynamo.

Pikakiinnityksellä varustettujen valojen yleisin asennuspaikka on satulatolpassa, mutta muitakin vaihtoehtoja on. Nykyinen laki sallii valojen kiinnityksen myös reppuun, vaatteisiin tai kypärään.

Lähes jokaisen takavalon toimintoihin kuuluu tasainen valo ja vilkku, toisinaan myös niiden yhdistelmiä.

Vilkku säästää akkua ja herättää tutkitusti enemmän huomiota, mutta jatkuvan valon käyttöä pidetään silti suositeltavampana. Katkeamaton valo ei häiritse muita tielläliikkujia ja helpottaa polkupyörän tunnistamista ajoneuvoksi. 

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

LIITY JÄSENEKSI, SAAT LEHDEN

Latu&Polku on Suomen Ladun jäsenlehti ja levikiltään Suomen suurin ulkoilun harrastelehti. Me julkaisemme tarinoita ulkoilmaelämästä, jotta sinä voisit löytää ulkoilusta, retkeilyistä ja liikunnasta elämääsi enemmän sisältöä. Liity jäseneksi, niin saat Latu&Polku-printtilehden kotiisi neljää kertaa vuodessa sekä lukuoikeuden verkkolehteen ja näköislehtiarkistoon.

Liity nyt

Luitko jo nämä jutut?